Untitled design
Razvoj deteta po uzrastu: socijalno-emocionalni razvoj
Home » DETE  »  Kalendar razvoja deteta  »  Razvoj deteta po uzrastu: socijalno-emocionalni razvoj
Razvoj deteta po uzrastu: socijalno-emocionalni razvoj

Socijalno-emocionalni razvoj je sposobnost deteta da razume osećanja drugih i kontroliše svoja osećanja i ponašanja. Deci je potrebna saradnja i prateća uputstva, kao i demonstracija samokontrole i obraćanje pažnje na njih, kako bi stekli osnovne veštine. Socijalno-emocionalni razvoj čine i osećaj poverenja, ponosa, samopouzdanja, prijateljstva, naklonosti i humora. Briga odraslih i poverenje koje dete stekne u njih su ključ do uspešnog razvoja.

Šta je socijalno-emocionalni razvoj deteta?

Deca brzo rastu i razvijaju se tokom prvih pet godina života. Socijalno-emocionalni razvoj je jedna od važnih razvojnih oblasti i predstavlja razvoj sposobnosti dece da:

  • formiraju i održavaju pozitivne odnose,
  • imaju emocije i znaju kako da iz izraze i upravljaju njima,
  • istražuju i bave se okolinom.

Ovaj razvoj utiče na detetovo samopouzdanje, empatiju, sposobnost da razvija tajna prijateljstva i partnerstva, kao i za osećaj vrednosti i važnosti sebe. Roditelji igraju najveću ulogu kada je socijalno-emocionalni razvoj u pitanju jer sa njima imaju najdoslednije odnose. Dosledni odnosi sa ljudima iz okruženja im pomažu da istraže predvidljive emocije.

Temperament deteta (*1)

Temperament deteta je urođeni atribut koji definiše pristup deteta svetu i njegovu interakciju sa okolinom kroz 9 dimenzija:

  1. nivo aktivnosti,
  2. rastresenost,
  3. intenzitet emocija,
  4. pravilnost,
  5. senzorni prag,
  6. sklonost približavanju nasuprot povlačenju,
  7. prilagodljivost,
  8. upornost i
  9. kvalitet raspoloženja.

Temperament možemo da definišemo i kao detetovu ličnost ili stil ponašanja koji mu je svojstven. On utiče na detetovo ponašanje i njegovu interakciju sa drugima. Temperament deteta možemo da svrstamo u 3 široke kategorije:

  • Lak i fleksibilan – Ova kategorija uključuje decu koja vole da se druže, uživaju u rutinama i pridržavaju ih se (vreme spavanja, obroka, prilagođavanje promenama) i imaju smireno raspoloženje.
  • Ativan i žestok temperament deteta – Dete koje je nervozno, ne prati rutinu, nema pravilan raspored hranjenja i spavanja, plaši se novog okruženja i ljudi koje ne poznaje. Ova deca imaju intenzivne reakcije i lako se uznemiravaju.
  • Spor do zagrevanja i oprezan – Temperament deteta koje je ovakvo je nešto drugačiji, ona su ili akativna ili manje angažovana, stidljiva su prema novinama i nepoznatim osobama, pa se mogu povući ili reagovati negativno. Njima je udobnije kada se zagreju i potrebno im je vreme da se naviknu na novu osobu i okruženje.

Ova klasifikacija služi za lakšu diskusiju, ali rektka su deca koja se uklapaju u jednu, pa čak i dve kategorije. Diskusija o temperamentu sa roditeljima, odnosno starateljima će identififkovati potrebe deteta i oblikovati njegovo ponašanje kako bi se ostvarila lakša interakcija sa okolinom.

Socijalno-emocionalni razvoj deteta po uzrastima

0-1 mesec

•    spava oko 20 sati
•    prestaje da plače kada mu se približite
•    gleda netremice majku dok mu priča

1-2 meseca

•    ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dete kada plače

2-3 meseca

•    reakcija oživljavanja kada gleda ljudsko lice
•    facijalna ekspresija (grimase)

3 meseca

•    spava oko 18 sati

0-3 meseca

•    različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neugodno

4 meseca

•    glasno se smeje
•    traži pogledom majku koja ga zove

5 meseci

•    pozitivna emoticionalna reakcija na svaki ljudski lik

6 meseci

•    spava oko 16 sati
•    razlikuje poznate od nepoznatih
•    ljuti se ako mu se uzme igračka

6-7 meseci

•    smeje se liku u ogledalu

8 meseci

•    igra se skrivača (ku-ku)

9 meseci

•    spava oko 15 sati
•    hrani se keksom
•    privlači pažnju okoline različitim aktivnostima
•    reaguje na svoje ime
•    oponaša radnje “pa-pa”
•    pruža ruke da bi ga podigli
•    plače kada se odvoji od majke
•    afektivno vezivanje: vezano za jednu osobu
•    strah od stranih lica: rezervisano ponašanje

Photo by Kseniia Ilinykh on Unsplash

10 meseci

•    pije iz šoljice uz pomoć odraslog
•    pruža igračku,ali je ne pušta

11 meseci

•    taši rukama na poznate pesmice
•    reaguje na zabranu prekidom započete aktivnosti

Socijalno-emocionalni razvoj – 12 meseci

•    spava 13-15 sati
•    žvaće hranu
•    pomaže pri oblačenju
•    samostalno prinosi hranu ustima
•    oponaša jednostasvne radnje ukucana (plazi se, žmirka, kašljuca)
•    pokazuje prstom u željenom pravcu
•    daje predmete majci
•    pokazuje interes za decu i odrasle

12-15 meseci

•    strah od nepoznatih osoba doseže vrhunac

15 meseci

•    reaguje na svoje ime
•    imitira jednostavne aktivnosti ukućana
•    ponavlja aktivnosti kojoj se ukućani raduju

18 meseci

•    skida cipele i čarape, otkopčava rajfešlus
•    pridržava času dok pije, pokušava da jede kašikom
•    jak strah pri odvajanju od bliskih osoba
•    igra solitarna, igra se samo u prisustvu druge dece
•    javljaju se znaci ljubomore, negoduje kada drugo dete privlači paznju na sebe
•    nekontrolisano balavljenje
•    bezrazložni nastupi uznemirenosti i smeha
•    prisutni intervali odsutnosti
•    stereotipni pokreti
•    moguća depresivnost zbog dužeg odvajanja od bliskih osoba

Socijalno-emocionalni razvoj posle druge godine

24 meseca

•    skida gaćice, pantalone, kaput i jaknu
•    zatvara rajsferšlus
•    pije samo iz šolje
•    uglavnom suvo noću
•    početak paralelne igre, igra se pored vršnjaka, poveremeno im daje ili pokazuje igračku, uživa u igrama borbe i premetanja sa vršnjacima
•    početak interesovanja za grupne aktivnosti
•    ponos, jogunstvo
•    izražena ljubomora
•    reaguje na emocionalni izraz odraslog (empatija)

25 meseci

•    ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom

26 meseci

•    oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice)

28 meseci

•    inicira vlastitu igu
•    prihvata igru JA-TI
•    zna svoje ime

29 meseci

•    na vreme traži nošu

30 meseci   

•    ne mokri noću
•    nosi čašu sa vodom bez prosipanja
•    uživa pomažući odraslima u aktivnosti (briše prašinu)
•    pridružuje se grupno vodenoj igri (“ringe ringe raja”)

36 meseci

•    kaže svoj pol i godine starosti
•    koriste fraze učtivnosti: molim, hvala, izvini
•    igru često proprati govorom
•    pokušava da pospremi svoje igračke
•    napadi besa pri sputavanju i sl.

3-4 godine

•    uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)
•    prva zaljubljivanja

4 godine

•    kooperativna igra sa vršnjacima
•    početak prihvatanja jednostanih pravila igre
•    samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
•    samostalno se priprema za spavanje
•    počinje emocionalno povezivanje
•    pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja

4-5 godina

•    interesovanje za polne organe, moguća masturbacija
•    kompletno ovladavanje toaletom
•    strahovi od mraka, imaginarnih bića

5 godina

•    postavlja sebi sto
•    organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
•    uključuje se u razgovor sa odraslima
•    može da odloži zadovoljavanje potrebe

socijalno-emocionalni razvoj
Socijalno-emocionalni razvoj - Foto: Canva & Demetra

6 godina

•    koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič
•    čisti svoje cipele
•    ide samo u komšiluk
•    može mu se poveriti manja suma novca
•    bira omiljenog druga
•    pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
•    poštuje pravila igre sa vršnjacima
•    prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja
•    situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe
•    realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića
•    sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti.

Objavljen: 7. jun 2011. godine, ažuriran: 6. novembar 2024. godine

Literatura:
  1. NIH: Developmental Stages of Social Emotional Development In Children – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534819/
  2. http://www.earlychildhoodconnections.com/Index_htm_files/Soc%20Emo%20Informational%20Flyer.pdf
  3. Help Me Grow: What Is Social and Emotional Development – https://helpmegrowmn.org/HMG/HelpfulRes/Articles/WhatSocialDev/index.html
  • Beta hCG i bebin pol

    Beta hCG i bebin pol

    Beta hCG i bebin pol – da li postoji veza? Činjenica je da postoje neke teorije i studije koje su rađene u korist veze između nivoa beta hCG hormona i bebinog pola, ali sada su takva istraživanja prevaziđena od uvođenja NIPT. Da li se uz pomoć nivoa beta HCG hormona može utvrditi pol bebe? Studija…

  • Kako prirodno povećati plodnost: Saveti za parove koji planiraju trudnoću

    Kako prirodno povećati plodnost: Saveti za parove koji planiraju trudnoću

    Postoje načini kako prirodno povećati plodnost, mada morate imati u vidu da ne postoji čarobni štapić ukoliko postoji određena dijagnoza steriliteta i ozbiljan zdravstveni problem. Na šta bi svi parovi trebali da obrate pažnju ukoliko planiraju potomstvo i koji je zdrav put na putu do što bržeg ostvarivanja trudnoće? Kako prirodno povećati plodnost U procesu…

  • Embriotransfer – transfer embriona

    Embriotransfer – transfer embriona

    Embriotransfer je veoma važan deo procesa vantelesne oplodnje kada se vrši transfer embriona koji je oplođen u matericu žene. Postoje određeni rizici kada se ovo vrši, kao i neke mere predostrožnosti, kako bi se povećale šanse da postupak bude uspešan. Šta je transfer embriona? Vantelesna oplodnja se vrši tako što se jajna ćelija uklanja iz…

One response to “Razvoj deteta po uzrastu: socijalno-emocionalni razvoj”

  1. […] za pravilan razvoj deteta. Predškolske ustanove imaju veoma važan značaj za intelektualan i socijalni razvoj deteta. Dete uči kroz igru i interakciju sa svojim drugarima. Tamo se stvaraju prva prijateljstva. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *